Zarejestrowany i chroniony znak towarowy jest kluczem do zabezpieczenia marki firmy. Stanowi również gwarancję, że konkurencja nie powieli, niekoniecznie w sposób zamierzony, naszych pomysłów na oznaczenie biznesu. Rejestracja znaku towarowego zapewni oznaczeniu przedsiębiorstwa unikalność i stanowi jedną ze składowych drogi do budowania solidnego wizerunku firmy.
W Polsce rejestracja znaku towarowego odbywa się za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP. W tekście omówię proces uzyskania wyłącznego prawa do korzystania ze znaku towarowego oraz płynące z tego korzyści, a także na co warto zwrócić uwagę przy składaniu wniosku.
Zgodnie z art. 120 ustawy Prawa własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które spełnia w łącznie dwa warunki:
Znak towarowy to oznaczenie, które służy odróżnieniu konkretnych produktów lub usług danego przedsiębiorcy w handlu. Może być nim:
Znak nie powinien stanowić pospolitego w danej branży hasła. Przykładowo, próba rejestracji znaku towarowego „drukarki i komputery” dla sklepu branży elektronicznej zakończy się z całą pewnością odmową rejestracji. Znak towarowy powinien posiadać jakiś charakterystyczny – „fantazyjny” element, gdyż ma on być gwarantem, że będzie stanowić jednoznaczne wyróżnienie danej usługi lub produktu w określonej branży.
Jeśli naszym celem jest zapewnienie ochrony znaku towarowego na terenie Polski, powinniśmy zgłosić wybrane oznaczenie do Urzędu Patentowego RP. Zgłoszenia możemy dokonać osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika. Może nim być np. adwokat, radca prawny lub rzecznik patentowy. Zgłoszenia dokonuje się albo w siedzibie Urzędu (mieści się na al. Niepodległości 188/192, 00-950 Warszawa), pocztą albo elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego RP. W tym ostatnim przypadku będzie konieczne założenie konta na platformie.
W składanym wniosku należy określić znak towarowy i wskazać towary, dla których znak ten jest przeznaczony (art. 138), a także przedstawić znak towarowy w odpowiedni sposób:
Ponadto w składanym wniosku należy zawrzeć:
UWAGA! Jedno zgłoszenie może dotyczyć jedynie jednego znaku!
Co do zasady zgłoszenie zostaje uznane za dokonane w dniu zgłoszenia. Konieczne opłaty za zgłoszenie znaku towarowego wiążą się z kosztami 400 lub 450 zł – w zależności czy wybierze się zgłoszenie drogą elektroniczną czy papierową. Opłata za każdą kolejną klasę towarową wynosi 120 zł (określeniu klasy towarowej służy Klasyfikacja nicejska), za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa – 100 zł, a za pełnomocnictwo – 17 zł. Natomiast opłata za pierwszy okres ochronny wynosi 400 zł.
Zgłaszający może dokonywać zmian we wniosku tylko do momentu wydania decyzji. Wiąże się to z ewentualnymi uzupełnieniami lub poprawkami. Do tego czasu można również złożyć wniosek o usunięcie oznaczeń, które zostały wymienione powyżej – szczególnie takich, które stanowią bezwzględną przeszkodę w rejestracji znaku. Jeśli poprawki zostaną wniesione po wszczęciu postępowania przez Urząd Patentowy, odmawia on wtedy ich przyjęcia (art. 1441). Jednocześnie UP może wezwać do usunięcia usterek lub braków. Przy braku ich uzupełnienia/usunięcia Urząd umorzy postępowanie. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli do 14 dni nie zostaną uzupełnione stosowne opłaty.
W wypadku, gdy Urząd uzna, że we wniosku występują bezwzględne przesłanki odmowy udzielenia prawa ochronnego, odmówi on udzielenia prawa ochronnego. W innym wypadku UP uznaje możliwość rejestracji znaku towarowego i informuje o tym fakcie w Biuletynie Urzędu Patentowego. Od tej chwili pozostałe podmioty mają możliwość wniesienia sprzeciwu w ciągu 3 miesięcy. W sytuacji, kiedy Urząd Patentowe dowie się o okolicznościach uniemożliwiających rejestrację znaku, wydaje wniosek odmowny, a kiedy nic takiego się nie stanie udziela prawa ochronnego.
UWAGA! Jeśli po wydaniu prawomocnej decyzji, kiedy znak towarowy zostanie wpisany do rejestru znaków towarowych, wpłynie zgłoszenie sprzeciwu, to UP może odmówić udzielenia prawa ochronnego w zakresie, w którym sprzeciw jest zasadny.
Pierwszy okres ochronny wynosi 10 lat, a opłata za każdą klasę towarową wynosi 400 zł. Termin, w jakim Urząd udziela prawa ochronnego to zazwyczaj około 6 miesięcy.
Przedstawione w ustawie przeszkody stanowią kategorie, które dotyczą relacji między oznaczeniem a towarami lub usługami objętymi zgłoszeniem, a wiążą się z prawami osób trzecich. Co ważne składane wnioski o rejestracje znaków towarów są pod tym kątem badane przez Urząd Patentowy przed przyjęciem takiego wniosku. Reasumując – przyjęty już wniosek nie może zostać odrzucony na podstawie przeszkód bezwzględnych.
Wszystkie przeszkody bezwzględne wymienia art. 1291 ustawy Prawa własności przemysłowej. Wymienię tylko kilka przykładowych. Kiedy zatem oznaczeniu nie zostanie udzielone prawo ochronne?
W terminie do 3 miesięcy od daty zgłoszenia znaku towarowego może zostać wniesiony sprzeciw przez (art. 15217 ustawy):
Sprzeciw może zostać wniesiony na podstawie jednej z przeszkód wymienionych w art. 1321 ustawy Prawo własności przemysłowej. Znak towarowy nie zostaje zastrzeżony wtedy, między innymi, dlatego że:
Zarejestrowanie znaku towarowego stanowi kluczowy krok w ochronie marki. Jest chyba najprostszym orężem do walki z nieuczciwą konkurencją. Udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy jest gwarancją uzyskania wyłącznego prawa do używania logo czy nazwy swojej firmy. Ponadto ułatwia to niewątpliwie dochodzenie roszczeń w wypadku ewentualnych naruszeń. Takie prawne zabezpieczenie to stosunkowo niewielka inwestycja, o której z pewnością warto pomyśleć.
Z pewnością warto również wziąć pod uwagę ubieganie się o uprzednie pierwszeństwo, w szczególności, jeśli zamierza się ubiegać o ochronę poza granicami Polski. Takie pierwszeństwo przysługuje „na zasadach określonych w umowach międzynarodowych według daty pierwszego prawidłowego zgłoszenia znaku towarowego, jeżeli zgłoszenie w Urzędzie Patentowym zostanie dokonane w okresie 6 miesięcy od tej daty” (art. 124). Natomiast pierwszeństwo z wystawy zostaje przyznawane „według daty wystawienia towaru oznaczonego tym znakiem w Polsce lub za granicą, na wystawie międzynarodowej oficjalnej lub oficjalnie uznanej, jeżeli zgłoszenie w Urzędzie Patentowym tego znaku towarowego nastąpi w okresie 6 miesięcy od tej daty” (art. 125).
Potrzebujesz pomocy prawnej związanej z tematem tego artykułu? Chcesz przekonać się czy będziemy potrafili Ci doradzić? Skontaktuj się z nami lub umów na bezpłatną wstępną konsultację online!