Wróć do artykułów

Jak wdrożyć standardy ochrony małoletnich w Hotelu?

Autor

Adwokat Katarzyna Rodacka
01.08.2024

Najpóźniej do dnia 15 sierpnia 2024 r. podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego powinny wdrożyć Standardy Ochrony Małoletnich,  w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Standardy powinny zawierać postanowienia, uwzględniające specyfikę działania takich obiektów. Należy w tym zakresie mieć także na uwadze wyznaczone w ustawie obowiązki pracodawcy w procesie rekrutacji, które jednak obowiązują już od 15 lutego 2024 r.

              Przypomnijmy, że standardy ochrony małoletnich stanowią procedurę reagowania na wszelkie formy krzywdzenia dzieci. Zgodnie z treścią ustawy wyznaczone typy placówek, między innymi hotele i inne obiekty turystyczne, mają obowiązek wdrożenia i stosowania dokumentu standardów ochrony małoletnich, a dokładniej dwóch jego wersji – pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

O czym pamiętać przy wdrażaniu standardów ochrony małoletnich w hotelu?

Przyjęcie Standardów Ochrony Małoletnich to tylko jeden z obowiązków przewidzianych w ustawie. Drugi, nie mniej ważny, to odpowiednie przeszkolenie pracowników w tym zakresie. Chodzi o to, aby dokument miał praktyczne zastosowanie, czyli żeby pracownicy wiedzieli jak faktycznie zastosować nowe przepisy w wypadku podejrzanej sytuacji. Hotel musi wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za odpowiednie przeszkolenie pozostałej części personelu. Warto w tej kwestii skorzystać z dostępnych materiałów, np. na stronie internetowej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która udostępnia materiały przygotowane dla poszczególnych rodzajów podmiotów zobowiązanych do przyjęcia standardów. 

Gotowe standardy powinny zostać udostępnione na stronie internetowej placówki, a także zostać wywieszone w widocznym miejscu na terenie samego hotelu w dwóch wersjach- pełnej oraz skróconej, zawierającej informacje istotne dla dzieci. W zakresie wersji skróconej proponuje się zazwyczaj wdrożenie krótkiego dokumentu w tym zakresie albo nawet przygotowanie wersji obrazkowej.  

Co powinny zawierać standardy ochrony małoletnich w hotelu?

To, co przede wszystkim wydaje się wyróżniać przepisy przeznaczone dla podmiotów oferujących usługi hotelarskie i turystyczne oraz zakwaterowania zbiorowego, jest wymóg określenia zasad i procedur identyfikacji małoletniego, a także jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w hotelu. W wypadku jakichkolwiek podejrzeń pracownik powinien sprawdzić tożsamość gości i upewnić się, że dziecko jest bezpieczne. Łatwo dostępny dla gości dokument standardów ochrony małoletnich na pewno może pomóc w sprawnym przeprowadzeniu tej procedury. Dobrą praktyką jest także poinformowanie gości z odpowiednim wyprzedzeniem (np. w wiadomości mailowej po dokonaniu rezerwacji), że w czasie pobytu w dzieckiem warto mieć przy sobie dokument tożsamości dziecka oraz dokument potwierdzający prawo do sprawowania opieki nad nim, przykładowo odpowiednie upoważnienie od rodziców dziecka.

Ponadto standardy powinny zawierać:

  • określenie zasad zapewniających bezpieczne relacje pomiędzy małoletnim a personelem placówki – warto np. ustalić katalog zachowań niedozwolonych wobec dzieci (które zachowania są zupełnie nieakceptowalne, a które pod pewnymi warunkami są możliwe do zaakceptowania- np. kontakt fizyczny w celu udzielenia pomocy małoletniemu lub zapobiegnięciu niebezpieczeństwa, które mu grozi),
  • określenie stosownych procedur i zasad reagowania w przypadku podejrzenia lub wykrycia krzywdzenia małoletniego, wyznaczenia zasad („krok po kroku”), według których pracownik mógłby w sposób praktyczny reagować, gdy dobro małoletniego przebywającego na terenie hotelu jest zagrożone,
  • określenie stosownych procedur i wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego,
  • wyznaczenie osoby, która będzie odpowiedzialna za przeszkolenie personelu do stosowania standardów, tak aby wiedzieli oni jak należy zachowywać się na co dzień w hotelu, ale także co zrobić  w sytuacji kryzysowej (jak zachować się w przypadku podejrzenia krzywdzenia oraz jak reagować na przejawy krzywdzenia) oraz sposób dokumentowania tej czynności.
  • należy również uwzględnić sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (przewidzieć specjalne udogodnienia dla dzieci niepełnosprawnych, które ułatwią im poruszanie się po hotelu, ale także uwzględnią ich niestandardowe potrzeby).  Pracownicy powinni służyć takim dzieciom szczególnym wsparciem oraz pomocą.

Co grozi za brak wdrożenia standardów?

Przypomnijmy, że za brak wdrożenia wymaganych standardów odpowiedzialność ciąży na organie zarządzającym placówką hotelarską. W wypadku uchybień w tej kwestii hotel poniesie stosowną karę przewidzianą w ustawie:

  • za zatrudnienie osoby karanej za przestępstwa na tle seksualnym czeka kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywna nie niższa niż 1000 zł,
  • za brak wdrożenia standardów ochrony małoletnich kara do 250 zł lub kara nagany, a w wypadku ponownego stwierdzenia braku wdrożenia grzywna nie niższa niż 1000 zł.

Jakie obowiązki ma pracodawca przy procesie rekrutacji w świetle nowej ustawy?

Przy zatrudnianiu kandydata pracodawca ma obowiązek sprawdzić czy jego dane znajdują się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym. Należy sprawdzić Rejestr z dostępem ograniczonym lub Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.  

Natomiast od kandydata pracodawca ma wymagać złożenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Sądowego – chodzi dokładnie o przestępstwa określone w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600).

Co zrobić jeśli kandydat do pracy nie ma polskiego obywatelstwa?

Ubiegająca się o pracę osoba, która nie posiada polskiego obywatelstwa musi przedstawić pracodawcy następujące dokumenty pod groźbą odpowiedzialności karnej:

  • informację z rejestru karnego danego państwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
  • oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat (innym niż Polska oraz państwo obywatelstwa) wraz z informacją z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
  • w wypadku gdy dane państwo nie przewiduje wydania takiej informacji, kandydat ma obowiązek przedłożyć informację z rejestru karnego tego państwa,
  • natomiast jeśli dane państwo nie prowadzi rejestru karnego, kandydat musi złożyć oświadczenie o niekaralności.

Wdrożenie standardów ochrony małoletnich musi nastąpić najpóźniej do 15 sierpnia 2024 r.

Jeśli jesteś podmiotem świadczącym usługi hotelarskie lub turystyczne lub prowadzące inne miejsca zbiorowego zakwaterowania, a nie wdrożyłeś jeszcze standardów, to warto zająć się tym jak najszybciej, ponieważ do wejścia w życie przepisów zostało naprawdę niewiele czasu.

Skontaktuj się koniecznie z nami, a my pomożemy Ci przygotować wszystkie odpowiednie dokumenty na czas.

Zapoznaj się z artykułem dotyczącym wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich w placówkach medycznych, dostępnym tutaj:

https://www.paluckiszkutnik.pl/2024/07/31/jak-wdrozyc-standardy-ochrony-maloletnich-w-placowce-medycznej/

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2016 poz. 862 z późn. zm.)