Zasady umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0
Autor
Kancelaria Pałucki & Szkutnik
16.04.2021
Przedsiębiorcy otrzymali możliwość umorzenia 100% wartości subwencji przyznanej w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 1.0. W ostatnich dniach zostały ogłoszone zasady, na jakich ma odbywać się cały proces. Umorzenie pełnej kwoty subwencji będzie bowiem możliwe wyłącznie dla poszczególnych branż i po spełnieniu konkretnych warunków.
Ogłoszone przez PFR kryteria umorzenia całej subwencji są całkowicie odrębne od znanych dotąd zasad umorzenia, opierających się na utrzymaniu poziomu zatrudnienia (w przypadku mikroprzedsiębiorców i MŚP) oraz skumulowanej stracie gotówkowej (w przypadku MŚP).
– mec. Jakub Szkutnik
Zasady ogólne
Obowiązkiem podmiotu, który uzyskał dofinansowanie będzie złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji za pośrednictwem profilu w bankowości elektronicznej w terminie do 10 dni roboczych po 12 miesiącach liczonych od dnia wypłaty subwencji finansowej.
Oświadczenie można złożyć najwcześniej w dniu, w którym upływa 12 miesięcy od dnia wypłaty subwencji, a najpóźniej do dziesiątego dnia roboczego po tej dacie.
Jeśli subwencję wypłacono 30 kwietnia 2020 roku, wówczas 30 kwietnia 2021 roku jest pierwszym dniem roboczym, w którym oświadczenie można złożyć.
Wzór oświadczenia przygotuje PFR na podstawie danych z rejestrów publicznych i zamieści go w bankowości elektronicznej. Oświadczenie będzie dostępne w formie nieedytowalnej już przed otwarciem okna umożliwiającego jego składanie.
W przypadku, gdy dane w oświadczeniu przygotowanym przez PFR nie zgadzają się z rzeczywistością, należy te dane poprawić, a także niezwłocznie – jeszcze przed złożeniem oświadczenia w bankowości elektronicznej – skontaktować się z instytucjami publicznymi, z których pochodzą dane, w celu wyjaśnienia rozbieżności.
Jeżeli rozbieżności nie zostaną wyjaśnione przed upływem terminu na złożenie oświadczenia w bankowości elektronicznej, wówczas należy złożyć oświadczenie zgodnie z danymi, które przedsiębiorca uważa za poprawne. Akceptacja danych podanych przez PFR zamyka drogę do późniejszego wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
W przypadku, gdy przedsiębiorca nie ma już rachunku w banku, za pośrednictwem którego składał wniosek o przyznanie tarczy finansowej, powinien założyć rachunek w tym banku jeszcze przed pierwszym dniem, kiedy możliwe jest składanie oświadczenia. W przeciwnym wypadku istnieje możliwość, że konieczny będzie zwrot 100% kwoty subwencji.
Zasady umorzenia 100% subwencji
Istnieje możliwość, by względem danego podmiotu umorzyć 100% przyznanej subwencji. Spełnione muszą być następujące wymogi:
Podmiot odnotować musi min. 30% spadku przychodów ze sprzedaży w okresie 1 kwietnia – 31 grudnia 2020 roku w stosunku do 1 kwietnia – 31 grudnia 2019 roku lub 1 października – 31 grudnia 2020 roku w stosunku do 1 października – 31 grudnia 2019 roku.
Podmiot musi przez cały czas (od daty przyznania subwencji) prowadzić działalność gospodarczą (nie być w stanie zawieszenia, likwidacji, upadłości, restrukturyzacji), a także nie może mieć statusu przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji.
Zasady zwrotu subwencji dla mikroprzedsiębiorców
Mikroprzedsiębiorca, w stosunku do którego nie ma przesłanek do zastosowania 100% umorzenia, zobowiązany jest do zwrotu 25% subwencji. 25% subwencji jest przedmiotem umorzenia, jeżeli działalność jest w dalszym ciągu prowadzona. To czy pozostałe 50% subwencji zostanie umorzone, czy też podlegać będzie zwrotowi zależy od poziomu redukcji zatrudnienia.
Skala redukcji zatrudnienia wyliczana jest jako stosunek średniej liczby zatrudnienia przez 12 miesięcy w stosunku do liczby pracowników, na których mikroprzedsiębiorca otrzymał dofinansowanie.
Średnie zatrudnienie w okresie 12 miesięcy liczone jest jako suma liczby pracowników na ostatni dzień kalendarzowy każdego miesiąca, począwszy od końca miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę zawarcia umowy subwencji.
Podmiot, który zawarł umowę subwencji w maju sumuje liczbę pracowników na dzień 30 kwietnia 2020 r., 31 maja 2020 r., 30 czerwca 2020 r. itd.
Przez pracownika rozumie się nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale też na podstawie umów cywilnoprawnych. Istotne jest by dana osoba była zgłoszona do ZUS z odpowiednim kodem na konkretny dzień. Do pracowników na potrzeby wyliczania ww. kwoty nie są zaliczane te osoby, które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym.
Subwencja spłacana jest w 24 ratach płatnych po upływie 13 miesięcy kalendarzowych. Okres ten liczy się od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym wypłacono subwencję. Dokładny harmonogram spłat zostanie udostępniony przez bank.
Gdy subwencję wypłacono w maju 2020 roku, rozpoczęcie spłat nastąpi w lipcu 2021 roku, a ostatnia rata płatna będzie w czerwcu 2023 roku.
Zasady zwrotu subwencji dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
Mały lub średni przedsiębiorca, w stosunku do którego nie ma przesłanek do zastosowania 100% umorzenia, zobowiązany jest do zwrotu 25% subwencji. 25% subwencji jest przedmiotem umorzenia, jeżeli działalność jest w dalszym ciągu prowadzona. Kolejne 25% subwencji umarzane jest w zależności od utrzymania stanu zatrudnienia. Pozostałe 25% subwencji umarzane jest w zależności od wykazanej skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży.
Skala redukcji zatrudnienia wyliczana jest jako stosunek średniej liczby zatrudnienia przez 12 miesięcy w stosunku do średniego zatrudnienia u małego lub średniego przedsiębiorcy w roku 2019.
Średnie zatrudnienie w okresie 12 miesięcy liczone jest jako suma liczby pracowników na ostatni dzień kalendarzowy każdego miesiąca, począwszy od końca miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę zawarcia umowy subwencji.
Podmiot, który zawarł umowę subwencji w maju sumuje liczbę pracowników na dzień 30 kwietnia 2020 r., 31 maja 2020 r., 30 czerwca 2020 r. itd.
Przez pracownika rozumie się nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale też na podstawie umowy zlecenia. Istotne jest by dana osoba była zgłoszona do ZUS z odpowiednim kodem na konkretny dzień. Do pracowników na potrzeby wyliczania ww. kwoty nie są zaliczane te osoby, które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym.
Średnie zatrudnienie w roku 2019 liczone jest jako średnia zatrudnienia z dnia 30 czerwca 2019 roku i 31 grudnia 2019 roku.
Stratę gotówkową bada się w okresie 12 miesięcy licząc od pierwszego miesiąca, w którym MŚP odnotował stratę (przy czym najwcześniej może to być marzec 2020 roku) lub od miesiąca, w którym PFR podjął decyzję o przyznaniu subwencji finansowej. Sposób liczenia straty różni się w zależności od tego, czy MŚP prowadzi księgi rachunkowe, rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów lub karty podatkowej lub ryczałtu.
Subwencja spłacana jest w 24 ratach płatnych po upływie 13 miesięcy kalendarzowych, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego, następującego po miesiącu, w którym wypłacono subwencję. Dokładny harmonogram spłat zostanie udostępniony przez bank.
Gdy subwencję wypłacono w maju 2020 roku, rozpoczęcie spłat nastąpi w lipcu 2021 roku, a ostatnia rata płatna będzie w czerwcu 2023 roku.
Obecny stan prawny klasyfikuje umorzenie jako przychód. Oczekujemy jednak na jasne stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie tego, czy firmy zapłacą podatek od umorzonej części Tarczy Finansowej.
– mec. Jakub Szkutnik
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz okreslić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.